מדריך תכנון והקמת מדשאות

דשא נחשב לאחת מצורות החיים המגוונות ביותר על פני כדור הארץ ללא כל צל של ספק. הוא כולל קבוצת צמחים חד פסיגיים ירוקים, אשר מאופיינים בעלים צרים וארוכים אשר גדלים ישר למעלה מתוך האדמה. ברוב המקרים הדשא מתרבה על ידי שלוחות, הוא קיים כבר מיליוני שנים ובתקופות מסוימות הוא אפילו הספיק לשמש בתור מקור מזון לדינוזאורים. בחברה האנושית מגודל הדשא בתור מזון לבעלי חיים מבויתים, אך יש לו גם נוכחות אסתטית ודקורטיבית אשר מטבע הדברים מן הסתם קשה להתעלם ממנה.

בעת תכנון והקמת מדשאות כדאי לשים דגש על הנושאים הבאים:

א. סוגי דשא – מי שאינו בקיא ברזי הגינון לא תמיד מצליח להבחין בין סוגי דשא אשר קיימים כיום בנמצא. האמת היא כי לפני שתילת הדשא רצוי להתאים אותו לתנאי האקלים והגשמים באיזור, להביא בחשבון את איכות הקרקע, ולהתחשב גם בכמות וכיווני השמש במהלך היום. הסוגים הבולטים של דשא נקראים דשא קיקויו, דרבן גראס, אלטורו, באפלו, פספלון וטיפוואי.

ב. שימוש – אי אפשר לבצע תכנון והקמת מדשאות ללא הגדרה של אופי השימוש. ההבדלים הבולטים הם בין מדשאות המשמשות למטרות נוי בלבד, לעומת מדשאות למשחק, אירוח וכדומה. מדשאה

ג. דשא טבעי או סינטטי – הדילמה העיקרית של השנים האחרונות בתחום תכנון והקמת מדשאות כוללת השוואה בין דשא טבעי ולבין דשא סינטטי. לדשא סינטטי יש יתרונות רבים אשר באים לידי ביטוי בחיסכון במים והוצאות טיפול או תחזוקה, בהתאמה לרוב איזורי האקלים והמגורים ובהיעדר צורך בהדברה. החיסרון הוא עלות רכישה והתקנה גבוהה והתחממות מהירה.

טיפים עבור תכנון והקמת מדשאות

הטיפ העיקרי הוא לחשוב על הטווח הארוך, ולזכור כי משטחי דשא יכולים להחזיק מעמד לאורך שנים רבות. בניגוד לבחירת צמחי תבלין, פרחי נוי או אפילו עצים, משטחי דשא מותקנים באופן חד פעמי אך הם דורשים סבלנות רבה ללא כל עוררין. השקיעו בתכנון והקמת מדשאות ותוכלו לשנות לחלוטין את המרחב הפרטי או הציבורי בצורה יוצאת מן הכלל.