מדריך שתילת עצי פרי ונוי

אין עוררין על כך כי באמצעות שתילת עצי פרי ונוי ניתן לגוון את המבחר הקיים בגינה ובחצר בצורה יוצאת מן הכלל. עצים אלו מוסיפים הרבה צבע לגינה, הם נפוצים גם בשטחים ציבוריים והתחזוקה שלהם פשוטה יותר מכפי שנהוג לחשוב. מצד שני, שתילה נכונה של עצי פרי ונוי דורשת ללא כל צל של ספק לא מעט מיומנות, ובעיקר היכרות עם הסוגים השונים של העצים. הם מהווים את השלד המרכזי של הצמחיה בגן, ויש להם משמעות גם בשמירה על מאזן אקולוגי וסביבתי.

עצי נוי המתאימים לאקלים הישראלי

–          סיסם הודי            –   אלמוגן

–          אדר מילני            –    אקציה

–          אדר סורי             –    בוהיניה

–          אולמוס                –    ברוש

–          אקליפטוס            –    ברכיכיטון

 

עצי פרי המתאימים לאקלים הישראלי עץ נוי

–          רימון

–          גויאבה תותית

–          פג'ואה תרבותית

–          פיטנגו

–          לימון

–          מנגו

טיפים לשתילת עצי פרי ונוי

רצוי לשתול עצי פרי נשירים רק בעונות הקרות, וכך להבטיח את פריחתם עם תחילת האביב. מבחינת עצי פרי ירוקי עד, מומלץ לבצע את השתילה בעונת האביב ועונת הסתיו. אפשרות אחרת היא לשתול גם בעונות אחרות, אולם להקפיד להימנע מימים חמים וקרים בצורה חריגה ויוצאת דופן. עדיף לבצע את השתילה בשעות הבוקר או אחר הצהריים המאוחרות, באיזור עם שמש מלאה רוב שעות היום, וכך גם לקבל צימוח מהיר ופריחה מקסימאלית וטובה בסופו של דבר.

שתילת עצי פרי ונוי כוללת בין השאר הקפדה על שלבי נטיעה ברורים ביותר. בשלבים הראשונים יש להכין בור שתילה, להוסיף קומפוסט ודשן, לערבב עם תוספות עד קבלת תערובת אחידה, ואז יש להכניס את השורשים למרכז הבור בזהירות. לאחר מכן ממלאים את הרווח בין דפנות הבור ומבצעים הידוק בצורה יסודית וחזקה, וזאת כמובן כדי להימנע מכיסי אוויר באיזור הרגיש של שורשי העץ.