גיזום עצים ואיכות הסביבה

כיצד גיזום עצים מועיל ועוזר לאיכות הסביבה?

יש מי שחושב שהפעולות של גיזום עצים, שלא לדבר על כריתת עצים, הן פעולות אשר בהכרח פוגעות באיכות הסביבה ומנוגדות אליה. בפועל, לרוב הדברים דווקא משתלבים ביחד! זה נכון שיש מקרים שבהם נשקול קודם כל את הגיזום של העץ על פני איכות הסביבה – למשל כאשר יש סיכון שהעץ יסתבך בחוטי חשמל והיווה מפגע בטיחותי, ואז יגזמו ואף יכרתו אותו. אולם יש מקרים אחרים שבהם דווקא משיקולים של שמירה על הסביבה – תהיה העדפה לגזום את העץ! איך זה קורה בעצם?

הקשר בין איכות הסביבה לגיזום של העץ

● לגזום את הענפים המפריעים – נתחיל בכך שיש מקרים שבהם צריך לבצע גיזום עצים לטובת העץ עצמו! יש תופעה של ענפים שהשתלטו בעצם על ענפים אחרים ומנועים מענפים נוספים לגדול. הענפים הללו גוזלים את כל המשאבים של העץ, וזאת על חשבון ענפים אחרים ואף על חשבון הגזע שלו (זו תופעה שנפוצה יותר בעצים צעירים, אך לא רק בהם). במקרה כזה, דווקא בכדי שיהיה אפשר להציל את העץ עצמו ולדאוג לכך שהוא ימשיך לגדול – יהיה עדיף לגזום אותו.

● התפשטות מזיקים בעץ – גם זו סיבה שבגללה מבצעים גיזום עצים, ובמידת הצורך אפילו שוקלים את הפעולה של כריתת עצים. יש תופעה שבה מזיקים עלולים ThinkstockPhotos-120500041 (Mobile)להשתלט על עץ שלם ולהפוך אותו למושבת הגידול שלהם. על מנת להציל חלקים שונים בעץ יבצעו גיזום שלו – במיוחד אם אלו מזיקים אשר מתיישבים בענפי העץ. לפעמים יש סיכון שהמזיקים לא רק שיפגעו בעץ עצמו אלא שמשם יתפשטו לעצים ולגידולים נוספים באזור. במקרים הללו כשהעץ אבוד מבצעים כריתת עצים – אבל כך גם מצילים את הסביבה כולה, ולכן מדובר על תרומה משמעותית לאיכות הסביבה!

הפעולות ששומרות על הסביבה.
אם לסכם, הרי שכעת הבנו כיצד גיזום עצים ולעתים אפילו כריתתם, יכול להציל את הסביבה ולשמור עליה. עם זאת, עדיין חשוב להקפיד שכל הפעולות הללו יבוצעו בזהירות ובאחריות ועם אישור של פקיד היערות הרלוונטי. כך שומרים על האיזון העדין שבין הסביבה לבין האדם.