עיצוב גינה על כלל מרכיביה

פעמים רבות אנו בוחרים לעצב את הגינה בעצמינו, אנו בטוחים בנו ובחושים העיצוביים שלנו בבחירת הצמחייה, העצים, הפרחים, אבני מדרך והאדניות, אך ברוב המקרים אנו נתבדה, שכן עיצוב גינה זו עבודה לגננים ואדריכלי נוף מקצועיים, יודעי דבר ובעלי ניסיון.

הכללים הבסיסים בעת עיצוב גינה

הסיבה לכך היא שבעת עיצוב הגינה יש להקפיד על מספר כללים חשובים, ובתוך כל זה לבחור את האלמנטים וחומרי הצמחייה והנוי המתאימים ביותר אחד לשני. עליהם להתאים גם בפן האסתטי, גם בפן הפרקטי, גם לתנאי השטח (לכל כל צמח או עץ יתאים לאדמה שלכם או לסביבה של הגינה שלכם), וגם ברמה הקונספטואלית, שכן אנו מנסים לעצב גינה מרהיבה ביופייה ולהקנות לה תוואי מסוים וקו עיצובי משלה.

שילוב של דקים בעת עיצוב גינה

עיצוב גינה אינה מלאכה פשוטה, כבר אמרנו. אבל למה? עד כה השתמשנו באמרות מרחיקות לכת, בתפיסה של עיצוב הגינה והכל רק ברמה התיאורטית . אז מה בעצם כל כך קשה, אתם שואלים. ובכן, על מנת לעצב גינה נצרך לשטח חלק מהגינה, ובחלקה השני להגביהה. בחלק מהמקומות נשים עצים, בחלקה האחר פרחים, אולי נציב מזרקה, ואבני מדרך סביבה עד למדרגות דלת הכניסה של הבית, נרכיב דק איפאה בחלק קטן מהגינה וכן הלאה.

אך כל מה שאמרנו פה הוא רק התוצר הסופי, התיאור הפשוט שלנו לגינה שאנו רואים. אך המראה הכללי נקבע ע"י מספר אלמנטים נוספים שאין אנו יודעים לשים עליהם את האצבע, ומעבר לכך שהם גם תורמים לפרקטיות, ולחיי היום יום בגינה המעוצבת שלנו.

מה ההבדל בין אדריכל נוף לגנן מקצועי?

ובמה עסקינן? ובכן, בעת עיצוב הגינה אנו יכולים לבחור כל עץ שנרצה לשים בגינתו. אולם, אדריכל נוף או גנן מקצועי יבחר עצים בצורה קפדנית הרבה יותר. בעת עיצוב הגינה נבחר למסך, או להסתיר, מספר חלקים חיצוניים בבית, או חלקים חיצוניים מחוץ לבית אבל קרובים לו – לדוגמה, בית ישן מאוד ומתפורר שצמוד לגינתנו מחלקה החיצוני, אותו נרצה למסך.

שימוש נכון בעצים בעת הקמת גינה

אם כן, העצים יוכלו לשמש לו כמיסוך, ולהסתיר את אותו הבית. מנגד, כאשר ימקמו אנשי המקצוע את העצים, הם יבחרו גם שלא להסתיר חלקים יותר יפים, כמו אולי פרדס שנשקף מחלקו הקדמי של ביתנו, למשל. אז למדנו שלעצים תפקיד נוסף בעת עיצוב גינה, האם יש עוד כאלה.

יש גם יש, עוד המון. אנו לא נוכל להרחיב על כל אחד ואחד מהם, ולכן נחזור ונדגיש – עיצוב גינה זה לבעלי המקצוע בלבד. ננסה לעבור על תפקיד נוסף של העץ, הצללה.

מה חשוב לעשות בעת עיצוב גינה?

בעת עיצוב הגינה, נבחר למקום עצים על מנת שיתנו לנו גם צל, במקומות אסטרטגיים בגינה ושם נוכל לעצב את הגינה בצורה אחרת. מנגד, נרצה מקומות ללא הצללה ונבחר דווקא באור שייכנס מבעד לעצים. טיפ אחרון לקראת סיום – גננים יבחרו וימקמו עצים לפי גודלם הסופי, ולא ההתחלתי, על מנת לעצב את הגינה בצורה הטובה ביותר.