סוגי פלטות עץ והשימושים לעיצוב הגינה

היכרות עם הסוגים השונים של פלטות עץ היא תנאי לשימוש נכון בהן לטובת עיצוב הגינה. לא משנה אם אתם רוצים לשדרג את החצר בבית, בגן של הילדים או במקום ציבורי, הנה כל מה שכדאי לכם לדעת

בתחום העצים נהוג להבחין בין סוגים שונים של פלטות. הפלטות מייצגות את ההבדלים בין עץ מלא לעץ תעשייתי. העץ התעשייתי הוא למעשה מהונדס ולכן יש לו יתרונות וחסרונות אחרים. לעומת זאת, עץ מלא הוא עץ יער או חורש שנכרת. לאחר תהליך עיבוד הופך העץ הטבעי ללוחות או קרשים וניתן להשתמש בו גם על מנת לייצר פלטות. העבודה עם פלטות נחשבת נוחה יותר וגם עמידה בפני תנאי אקלים קיצוניים.

בכל הנוגע לעיצוב הגינה, היתרונות של פלטות עץ טבעי הם עמידות בתיקוני פגמים ובלחצים, מרקם אסתטי ומגוון רחב של פתרונות דקורטיביים. החסרונות הם מחיר גבוה, עיוות של העץ בהתאם לטמפרטורה וקרינת UV, חשש מפני פיצול והתבקעות ולעיתים גם עיוותים.

מה קובע את רמת האיכות של הפלטה?

רגע לפני שבוחרים פלטות עץ ומשתמשים בהן על מנת לעצב את הגינה, כדאי להיכנס לעובי הקורה ולבדוק מה קובע את האיכות של העצים. אלו סוגי הפלטות העיקריות ואופי השימוש בהן:פלטות עץ ממחסני עצים

א. לביד סנדביץ' – בפלטה איכותית של לביד סנדביץ' יש לפחות 9 שכבות. הסנדביץ' מורכב מגיליונות עץ דקים המודבקים אחד לשני, בצורה בה הכיוון הטבעי של סיבי העץ הוא שתי וערב. כך מקנים לפלטה עמידות גבוהה בפני עיוותים ולחות. השימוש בה לעיצוב הגינה הוא בעיקר לצרכי ריהוט כגון ארונות חוץ ופתרונות אחסון.

ב. שבבית – זו פלטה שבה שבבי עץ גרוסים מודבקים יחד. השבבית מצופה פורניר, מלמין או פורמייקה וכך ניתן לה מראה של עץ טבעי. החיסרון הבולט של שבבית הוא חוסר עמידות ללחות ורטיבות. בפלטות שבבית כדאי להשתמש בעיקר במרפסת או בגג, אך לא בגינות שנמצאות ליד בריכות או מאגרי מים.

ג. בוצ'ר בלוק – אלו סרגלי עצים טבעיים המודבקים לפלטה. ניתן להשתמש בהם לעיצוב שולחנות, כוורות ומדפים, או לעבד אותן בצורות קלות לצביעה. ניתן להשיג את רוב הפלטות בעובי של 1.8-28 ס"מ וכך לשפר את עמידותן מפני שחיקה.

ד. פלטות תלת שכבתיות – מי שמעדיף את הפתרון הטבעי יכול לבחור פלטות תלת שכבתיות. השכבה הראשונה בפלטות הללו מיוצרת מעץ אורן והשכבה האמצעית מחברת בין השכבות ומעניקה לפלטה עמידות. השכבה השלישית היא החיצונית ותפקידה להוות את שטחה הנראה של הפלטה. השימושים העיקריים בפלטות תלת שכבתיות בגינה הם ריהוט,  תשתיות לדקים, גגות והצללות.

לסיכום, יש הרבה סוגים של פלטות עץ לגינה. האיכות נקבעת לפי מספר השכבות, העובי וההבדלים בין התכונות של עץ טבעי ותעשייתי.

 

באדיבות – זוהר מחסן עצים