עיצוב גינה לפי הקרקע

במידה והחלטתם לתכנן גינה ביתית, יש לשים לב למגוון משתנים

שרטוט גינה

רובנו איננו גננים במקצוענו, ותכנון גינת הבית הוא עבורנו חוויה חדשה. למרות הנטייה הראשונית ללכת ישר למשתלה, ולחזור הביתה עם עשרות שתילים והמון רעיונות שונים מה לעשות איתם, חשוב מאוד לבצע תכנון קפדני של השטח, ולהכירו. כל צמח, בין אם מדובר בעץ פרי, צמח נוי או ירק, מצריך תנאי גידול שונים. תנאים אלו כוללים השקיה בכמות מספקת (אך לא בכמות גדולה מידי), טמפרטורה מתאימה לכל אורך השנה, חשיפה מספקת לאור השמש, וסוג קרקע מתאים. רק לאחר ששכללנו את המשתנים הללו, ניתן לעבור לשלב הבא של תכנון והכנת שרטוט לגינה המיועדת. סרטוט זה ניתן לעשות בתכנת מחשב ייעודית בשם garden planner המסייעת באמדן השטח, התאמת צמחים ריהוט ושבילים. לאחר הכנת סרטוט ראשוני, במידה וברצוננו לעשות שימוש בחברת גינון מקצועית, יש להביאו להדפסה במכון העתקות.

 

לסוג הקרקע ומאפייניה חשיבות מכרעת בתכנון גינה נכון

כאמור, סוג הקרקע הינו אחד המשתנים המשמעותיים ביותר לתכנון נכון של גינת ביתכם. מאפייני הקרקע הנדרשת ייחודיים לכל צמח, ולמרות שחלק מן הצמחים מסוגלים להסתדר בסוגי קרקע רבים, צמח יממש את מלוא הפוטנציאל שלו (בין אם מדובר בהצמחת פירות או גדילה לגובה) רק בהתאמת קרקע מושלמת. מאפייני הקרקע כוללים בין השאר:

סוג הקרקע: סוג הקרקע משתנה בין אזורים שונים בארץ בצורה קיצונית. מקרקע בזלתית בגולן העשירה בחומרי הזנה לצמח, לאדמה סלעית ורדוד באזור הגליל לאדמה חולית בדרום. פעמים רבות הקבלנים יביאו אדמת גינון ייעודית לגינת הבית, ויש לברר עמם מהו סוג האדמה אשר הובאה. חשוב להתייעץ עם המשתלה בנוגע לצמחים שברצונכם לשתול וסוג הקרקע בגינתכם.

עומק האדמה: צמחים שונים הינם בעלי מבנה שורש שונה. חלקם מתפרשים לצדדים, חלקם לעומק, וחלקם מתרכזים בשטח קטן. עומק האדמה הינו גם קריטי לניקוז המים, וכן הינו שיקול מרכזי בהשקיה נכונה.

 

חשוב מאוד להבהיר לחברת הגינון את שאיפותיכם

חשוב מאוד להדפיס באופן מסודר את שרטוט הגינה אצל מכון העתקות המתמחה בעניין. הדפסה שגויה עשויה להוביל לטעויות בעבודת הגננים שלא באשמתם.