"בונסאי" – אמנות גידול עצים יפנית

כל מי שיש לו צמחי בית צריך להכיר את אמנות גידול העצים בונסאי ולבצע גיזום קפדני בשורשים ובענפים. במאמר הבא נציג את מאפייני הז'אנר ונביא טיפים לטיפוח ותחזוקה

אמנות בונסאי שומרת על צמח ננסי על ידי גיזום קפדני של השורשים והענפים, אך יש לה יתרונות נוספים. אומנות זו מגיעה מיפן שמטרתה העיקרית ליצור צורות אסתטיות נעימות עבור חלל הפנים. היא מתכתבת עם שיטת העיצוב של פאנג שוואי, אך ההשפעה שלה מגיעה מתוך נופי הטבע ביפן.

אמנות הבונסאי החלה לפני יותר מ-2,000 שנים אך לאחרונה היא זוכה לעדנה מחודשת. הסיבה לכך היא ככל הנראה אוסף של עשרות ומאות עצים ננסיים המשווקים עבור לקוחות פרטיים, בעלי בתים ונכסים וגם מעצבי פנים ואנשי מקצוע. האמנות משתלבת נהדר בחלל הפנים ומשדרגת את השימוש המסורתי בעצי בית שונים.

גיזוםעצי בית דורשים תחזוקה לא פחות מעצים אחרים בגינה, בחצר, במרפסת או על הגג. השאלה היא כיצד מביאים לידי ביטוי את הייחודיות של עצי בית ובאילו שיטות אפשר להשתמש על מנת להבליט אותם. אמנות "בונסאי" עונה על השאלות הללו בצורה פשוטה ומציגה שורה ארוכה של כללי גידול.

טיפים לטיפוח, גיזום ותחזוקה לפי כללי הבונסאי

גיזום עצים ושורשים הם רק הבסיס לתחזוקה וטיפוח לפי כללי הבונסאי. הנה כמה טיפים נוספים שכדאי להביא בחשבון:

א. הקפידו על משטרי השקיה ודישון קבועים – רק באמצעות משטרי השקיה ודישון קבועים ניתן לשמור על המראה המקורי של עצי הבית ולאפשר טיפוח נוח. עץ בונסאי הוא לא צמח גמדי מבחינה גנטית, אלא צמח רגיל שעובר גיזום לעיתים קרובות. האיזון בין השקיה ודישון לבין עיצוב הצמח הוא זה שעומד בבסיס האמנות ומקנה לה תכונות ייחודיות.

ב. בדקו את כושר הניקוז של מצע הגידול – בחרו מצע גידול מתאים עבור אמנות הבונסאי והטיפול בצמח הביתי. מצע הגידול צריך להציע מאפיינים כמו כושר ניקוז גבוה ויש להחליף אותו אחת למספר שנים בהתאם לצורך. מצע הגידול חשוב לא פחות מפעולות התחזוקה החיצוניות של הצמח הביתי.

ג. בצעו חורי ניקוז מתאימים – עליכם לבצע חורי ניקוז גדולים בעץ בונסאי ולא להסתפק בחורי הניקוז של העצים הרגילים. עציצי בונסאי כוללים גם הגבהה של התחתית, במטרה לאפשר כניסת אוויר ואור. האוויר והאור מונעים את הצצת השורשים ויציאתם מתוך חורי הניקוז הגדולים.

אחרי שתיישמו את הטיפים השונים לפי כללי הבונסאי, תוכלו לבחור את הצורה המועדפת עליכם. האפשרויות הן בין היתר סגנון זקוף רשמי או לא רשמי, סגנון נטוי, סגנון מניפה וסגנון משתפל. יש גם עצי בית המעוצבים בסגנון חצי משתפל בו הדורש תנאי גידול קיצוניים. הכל תלוי בטעם האישי ובאופן בו תשלבו את העציץ עם שאר הפריטים הדקורטיביים בבית.